Tehnologizarea în masă a proceselor de muncă se numără printre singurele beneficii pe care pandemia le-a adus la nivel global. Deși poate părea un proces complex sau chiar amenințător pentru angajați, digitalizarea aduce cu sine îmbunătățiri remarcabile în desfășurarea activităților.

Specialiștii anticipează că multe dintre meseriile existente în prezent vor dispărea, fiind înlocuite de altele noi, axate pe creativitate și pe abilități digitale și tehnologice solide. 

De remarcat este faptul că nu doar industria IT se bazează pe tehnologie în desfășurarea activităților, iar extinderea ariei de influență asupra tuturor sectoarelor de activitate este inevitabilă.

Ce beneficii poate aduce digitalizarea?

Raportându-ne la schimbările pe care ultima perioadă le-a adus, este facil de intuit care sunt beneficiile pe care digitalizarea le implică.

Telemunca, un concept deloc familiar pentru multe dintre organizații, a fost asociată cu o productivitate crescută, dar și cu o satisfacție mai mare în rândul angajaților. Aceștia au mărturisit că, lucrând remote, au putut menține un echilibru între viața personală și cea profesională, economisind timp și concentrându-se mult mai bine asupra activităților.

În prezent, mulți dintre angajați optează pentru munca în regim hibrid sau refuză să se mai întoarcă la birou.

Totodată, nevoia distanțării a dovedit că procesul de comunicare poate fi realizat în mod eficient cu ajutorul unor mijloace tehnologice extrem de utile, fără a reuni echipa de lucru într-un spațiu fizic. Fie că au fost realizate pe Zoom, Skype sau Microsoft Teams, ședințele și-au atins scopul, permițând unor persoane aflate în părți diferite ale țării să comunice și să colaboreze.

Toate procesele de la nivelul unei companii sunt realizate cu ajutorul tehnologiei, iar acest aspect contribuie semnificativ la creșterea productivității angajaților. Clasica agenda a fost înlocuită de programe specializate de contorizare a task-urilor, care permit superiorilor să monitorizeze activitatea angajaților. 

Procesele de recrutare și selecție s-au mutat în mediul online, bazându-se pe site-uri de socializare sau programe de gamificare. Evaluarea angajaților poate fi făcută cu ajutorul unor programe software specializate, iar exemplele pot continua.

Tehnologia ușurează și eficientizează activitatea angajaților, indiferent de departamentul în care activează. Deși investițiile în programe specializate implică un cost crescut, beneficiile pe termen lung sunt de necontestat.

Cum ar trebui să se pregătească noii angajați?

Generațiile actuale, proaspăt încadrate pe piața muncii, au o înclinație naturală înspre tehnologie și digitalizare. Cel mai probabil, a opera cu mijloace tradiționale de lucru ar fi destul de dificil, în contextul în care, pentru aceștia, informația a fost mereu la un click distanță, iar lucrurile s-au întâmplat într-un ritm extrem de alert.

Totuși, raportul DESI (The Digital Economy and Society Index) din anul 2020 a clasat România pe ultimul loc în ceea ce privește abilitățile digitale deținute. Studiul a vizat persoane între 16 și 74 de ani. Astfel, este important ca tinerii să se axeze pe dobândirea acestor abilități pentru a se integra cu ușurință pe piața muncii.

Cursurile sau programele de formare profesională care vin în completarea educației primite în școală pot reprezenta un punct de plecare. Totodată, multe dintre organizații oferă programe de internship, menite să instruiască noii angajați și să-i ajute să se familiarizeze cu piața muncii în continuă schimbare.

Totodată, atitudinea proactivă va fi extrem de apreciată de către companii. Tinerii orientați înspre succes, pregătiți să învețe și să utilizeze cu ușurință programe specifice, reprezintă un element cheie pentru organizațiile care doresc să investească în tehnologizare și să implementeze procese și programe de lucru noi.

Deși nu este un concept cu totul nou, digitalizarea a pătruns în viața organizațiilor cu preponderență în ultimii doi ani, dezvăluind beneficii pe care multe dintre companii nu le anticipaseră. 

Tehnologizarea are un impact crescut asupra tuturor părților cointeresate. Aceasta ușurează  procesul de muncă și de îndeplinire a sarcinilor în rândul angajaților și are efecte asupra consumatorului final, oferindu-i produsul sau serviciul într-un timp mult mai scurt, înțelegându-i nevoile și fiind la dispoziția acestuia în permanență. În mod evident, compania cu angajați productivi și clienți mulțumiți va beneficia de creșterea profitului, dar și de consolidarea culturii organizaționale.

Sursă foto: Shutterstock

Share articol: