În urmă cu aproximativ 4.500 de ani, o singură sămânță - provenită din două specii diferite de iarbă de mare - s-a aflat într-un loc favorabil, cunoscut acum sub numele de Shark Bay, chiar în largul coastei de vest a Australiei.

Lăsată în voia naturii și relativ netulburată de mâna omului, oamenii de știință au descoperit că acea sămânță a crescut până a ajuns să fie ceea ce acum cercetătorii consideră cea mai mare plantă de pe Pământ, acoperind aproximativ 200 de km pătrați. Specia - o Posidonia australis - se găsește în mod obișnuit de-a lungul coastelor sudice ale Australiei.

Dar când oamenii de știință au început să caute diferențe genetice la plantele din tot golful, au dat peste o enigmă. Probele prelevate din situri aflate la o distanță de 180 km unul de celălalt sugerau că nu existau mai multe exemplare de Posidonia australis, ci o singură plantă uriașă.

În total, au fost examinați aproximativ 18.000 de markeri genetici, descoperind că aceeași plantă s-a răspândit cu ajutorul rizomilor: „Cei 200 de kilometri pătrați de pajiști acoperite cu această plantă par să se fi extins de la un singur răsad colonizator", au spus cercetătorii.

Această plantă unică se extinde acum ca o pajiște, oferind un habitat optim pentru o mare varietate de specii marine, inclusiv broaște țestoase, delfini, crabi și pești.

Rizomii acestei plante pot crește până la 35 de centimetri pe an și, folosind această rată, autorii cercetării estimează că planta a avut nevoie de cel puțin 4.500 de ani pentru a se răspândi atât de mult.

Condițiile din Golful Shark Bay în sine sunt dificile. Planta a găsit o modalitate de a supraviețui în zone în care salinitatea este dublă față de cea din alte părți ale golfului și poate prospera în condiții de temperaturi ale apei de 15°C și de până la 30°C.

Cercetătorii încă lucrează pentru a descifra secretele specimenului gigantic, dar cred că aceasta se bazează pe propria sa capacitate de a crește, mai degrabă decât să disperseze semințe pentru a se înmulți.

Studiile genetice realizate pe alte specii de iarbă de mare au estimat că plantele ar putea trăi între 2.000 și 100.000 de ani, așa că specialiștii au spus că estimarea conform căreia specimenul din Shark Bay ar avea 4.500 de ani se încadrează în acest interval.

Sursa foto: The Guardian/Rachel Austin/UWA