Măsura este menită să reducă încălzirea globală.

În lupta împotriva schimbăriloe climatice, cercetătorii găsesc uneori cele mai bizare soluții.

Una dintre acestea, propusă de o echipă de savanți de la Harvard, presupune eliberarea în stratosferă a unei substanțe chimice (carbonat de calciu), care va reflecta o parte din ebergia solară. În acest fel, s-ar putea limita încălzirea globală, speră cercetătorii.

Programul ar costa în jur de 2 miliarde de dolari pe an, iar primele experimente vor avea loc chiar anul viitor. Abia atunci oamenii de știință vor putea afla dacă această soluție presupune riscuri mari și dacă are efectul dorit.

Primul experiment va presupune eliberarea a 100 de grame de carbonat de calciu în stratosferă, cu ajutorul unui balon special.

Simulările din laborator au demonstrat că această substanță poate rămâne ani de zile în stratosferă și că ar reflecta foarte bine lumina Soarelui.

Problema acestei soluții este că încearcă să elimine efectele încălzirii globale, nu și cauzele acesteia (emisiile de gaze cu efect de seră). Dacă va avea efect însă, ar putea fi o soluție de urgență, pentru că ar reduce rapid temperatura.

Studiul a fost publicat în revista Nature.