În urmă cu 66 de milioane de ani, un asteroid a lovit Pământul cu forța a 10 miliarde de bombe atomice și a schimbat cursul evoluției, ducând la dispariția faunei și florei, inclusiv a dinozaurilor.

Cerul s-a întunecat, iar plantele au încetat să mai facă fotosinteză și au murit, apoi s-a întâmplat același lucru și cu animalele care se hrăneau cu ele. Peste 90 la sută din toate speciile au dispărut, inclusiv fascinanții dinozauri.

Dar acest eveniment catastrofal a făcut posibilă evoluția umană. Mamiferele care au supraviețuit au prosperat, inclusiv cele care aveau să evolueze în oameni. Acum imaginați-vă că asteroidul ar fi ocolit Pământul, iar dinozaurii ar fi supraviețuit.

În anii 1980, paleontologul Dale Russell a propus un experiment în care un dinozaur carnivor a evoluat într-o ființă inteligentă, capabilă să mânuiască unelte. Acest „dinosauroid" avea creierul mare, degete opozabile și mergea în poziție verticală. Nu este imposibil, dar este puțin probabil. Biologia unui animal constrânge direcția evoluției sale, arată jurnaliștii Science Alert.

Începând din Jurasic, dinozaurii au evoluat în giganți de 30-50 de tone, cu o lungime de până la 30 de metri - de zece ori mai mari decât greutatea unui elefant și la fel de lungi ca o balenă albastră. Acest lucru s-a întâmplat în mai multe grupuri, inclusiv Diplodocidae, Brachiosauridae, Turiasauridae, Mamenchisauridae și Titanosauria, pe continente diferite, în momente diferite și în climate diferite, de la deșerturi la păduri tropicale. Dar alți dinozauri care trăiau în aceste medii nu au devenit supergiganți.

Elementul comun care leagă aceste animale a fost faptul că erau sauropode. Ceva din anatomia sauropodelor - plămâni, oasele cu o rezistență mare la greutate, metabolismul sau toate aceste lucruri împreună - le-a deblocat potențialul evolutiv. Le-a permis să crească într-un mod în care nici un animal terestru nu a mai crescut până atunci și nici de atunci încoace. Așadar, dacă dinozaurii ar mai fi fost în viață astăzi este posibil să fi evoluat ca specie în moduri foarte diferite, unii devenind mult mai mari decât ne-am putea imagina vreodată.