Fumatul este factorul de risc numărul unu pentru cancerul pulmonar, produsele din tutun cauzând până la 90% din decesele cauzate de această boală în Statele Unite.

Fără îndoială, cel mai sigur mod de a vă proteja împotriva cancerului pulmonar este să evitați fumatul și, în același timp, este adevărat că nu toți fumătorii pe viață sunt condamnați să dezvolte cancer. De fapt, majoritatea nu o fac. Oamenii de știință se întreabă de mult timp de ce, iar un nou studiu indică faptul că genetica are un rol important de jucat.

În rândul persoanelor care fumează, dar care nu dezvoltă niciodată cancer pulmonar, cercetătorii au descoperit un avantaj inerent. Celulele care le alcătuiesc plămânii par să fie mai puțin predispuse la mutații în timp. Descoperirile sugerează că genele de refacere a ADN-ului sunt mai active în rândul unor persoane, ceea ce poate proteja împotriva apariției cancerului, chiar și atunci când o persoană fumează regulat.

Studiul s-a folosit de mostre prelevate de la 14 persoane care nu au fumat niciodată, dar și de la 19 fumători. Celulele de suprafață recoltate din plămânii participanților au fost secvențiate individual pentru a măsura mutațiile din genomul lor. „Aceste celule pulmonare supraviețuiesc ani întregi, chiar decenii, și astfel pot acumula mutații atât odată cu vârsta, cât și pe măsură ce se dezvoltă obiceiul de a fuma", explică epidemiologul și pneumologul Simon Spivack de la Colegiul de Medicină Albert Einstein.

Fumul de tutun a fost asociat de mult timp cu declanșarea deteriorării ADN-ului în plămâni, dar noul studiu a constatat că nu toți fumătorii sunt în aceeași situație. În timp ce cantitatea de țigări fumate de o persoană a fost legată de o creștere a ratelor de mutații celulare, după echivalentul a aproximativ 23 de ani de fumat un pachet pe zi, acest risc se stabilizează.

Descoperirile ar putea ajuta la explicarea motivului pentru care 80 până la 90 la sută dintre fumătorii pe viață nu dezvoltă niciodată cancer pulmonar. De asemenea, ar putea ajuta la explicarea motivului pentru care unele persoane care nu fumează deloc dezvoltă tumori.

În timp ce fumul toxic de tutun pare să declanșeze mutații extracelulare în plămâni, faptul că aceste mutații se transformă sau nu în tumori depinde de cât de bine poate organismul să reducă deteriorarea ADN-ului.