Pentru prima data, oamenii de stiinta au putut observat partea intunecata a planetei.

Cercetatorii de la Agentia de Explorare Aerospatiala Japoneza au publicat concluzia unui amplu studiu despre planeta Venus.

Ei au analizat pentu prima data informatiile furnizate de sonda spatiala Venus Express, a Agentiei Spatiale Europene.

Sonda a intrat pe orbita planetei Venus in aprilie 2006 si si-a incheiat misiunea in decembrie 2014, cand s-a prabusit pe suprafata planetei.

Datorita acestei sonde, cercetatorii au aflat pentru prima data informatii surprinzatoare despre ce se intampla pe partea intunecata a planetei.

Pe partea luminata, care este observata de mai mult timp, rafalele de vant sunt extrem de puternice, atingand o viteza de 60 de ori mai mare ca viteza de rotatie a planetei. Viteza este mai mare la altitudinea de 65 - 72 km. Acesta este poate cea mai ciudata caracteristica a lui Venus, iar fenomenul se numeste super-rotatie.

Atmosfera de pe partea intunecata a planetei se comporta foarte diferit de ce se intampla pe partea indreptata spre Soare.

Aici au fost observate formatiuni de nori necunoscute pana acum, cu o dinamica neobisnuita, care pare influentata de topografia planetei, scrie Phys.org. Asta inseamna ca unii nori nu se deplaseaza odata cu atmosfera, lucru extrem de neobisnuit.

Totodata, formatiunile noroase par sa fie dominate de un alt fenomen misterios de pe Venus - valurile stationare, care sunt uriase formatiuni verticale, care par sa nu se miste deloc.

Deocamdata nu se stie cum se formeaza acestea. Ar putea lua nastere in urma contactului dintre vantul extrem de puternic si zone ridicate de la suprafata planetei, cum sunt muntii. Totusi, aceste valuri stationare nu apar aproape de suprafata, ci la o altitudine de peste 50 km.

Prin urmare, expertii trebuie sa analizeze in continuare informatiile obtinute, ca sa poata dezlega macar o parte din misterele acestei planete.