Cercetătorii de la Universitatea Cardiff au ajuns la o concluzie surprinzătoare, în timp ce analizau cauzele apariției erelor glaciare.

În decursul timpului, planeta noastră a trecut prin multe ere glaciare, determinate de schimbări periodice ale orbitei Pământului în jurul Soarelui, care influențează cantitatea de radiații primită.

Totuși, aceste modificări ale orbitei sunt minore, deși schimbările care apar la nivelul climei sunt uriașe.

Astfel, cercetătorii au identificat încă o cauză care determină instalarea unei epoci de gheață: desprinderea și deplasarea ghețarilor din Antarctica.

Acest fenomen duce la creșterea cantității de apă dulce în oceanul Atlantic, care afectează curenții marini și astfel schimbă întreaga climă a planetei.

Apare un dezechilibru de salinitate între apele oceanului din nord, care devine mai dulce și ale celui din sud, care este mai sărat.

Curenții marini de adâncime se modifică radical și încep să extragă dioxidul de carbon din atmosferă, reducând astfel efectul de seră și încălzind planeta.

Cercetătorii au identificat roci care atestă că acest fenomen a avut loc în trecut, în ultimii 1,6 milioane de ani.

În prezent, Pământul se află într-o perioadă mai caldă, interglaciară, iar următoarea epocă de gheață ar putea să aibă un parcurs diferit, pentru că activitatea omului a influențat mult clima.

Potrivit experților, fenomenul observat de ei ar putea să nu se mai repete, pentru că acum apele oceanului sudic sunt mult prea calde pentru ca ghețarii care se desprind din Antarctica să poată ajunge suficient de departe și astfel nu vor mai influența curenții marini.

Studiul a fost publicat în revista Nature.

Urmărește emisiunile tale preferate pe ProTv Plus: