Un studiu aflat încă în primele faze a arătat că menținerea sănătății gingiilor și a dinților ar putea avea beneficii suplimentare pentru sănătatea creierului.

Cercetările preliminare sugerează că adulții care sunt predispuși genetic la o sănătate orală precară ar putea prezenta un risc mai mare de declin al sănătății creierului. Deoarece rezultatele sunt preliminare, cercetătorii spun că este nevoie de mai multe dovezi, inclusiv obținute prin studii clinice, și de un grup mai divers de subiecți.

„Ceea ce nu a fost clar este dacă sănătatea orală precară a afectat sănătatea creierului, adică starea funcțională a creierului unei persoane, pe care acum suntem capabili să o înțelegem mai bine cu ajutorul unor instrumente de neuroimagistică, cum ar fi imagistica prin rezonanță magnetică sau RMN", a declarat autorul studiului, Dr. Cyprien Rivier, cercetător în neurologie la Școala de Medicină Yale din New Haven, Connecticut, citat într-un comunicat de presă.

„Studierea sănătății orale este deosebit de importantă deoarece sănătatea orală precară este frecventă și este un factor de risc ușor de modificat - toată lumea își poate îmbunătăți în mod eficient sănătatea orală cu un timp și o investiție financiară minimă".

American Stroke Association a subliniat studiile anterioare care au arătat că bolile gingivale, lipsa dinților, periajul deficitar și lipsa îndepărtării plăcii bacteriene pot crește riscul de accident vascular cerebral.

Bolile gingivale și alte probleme de sănătate orală sunt, de asemenea, legate de afecțiuni precum hipertensiunea arterială, spune Asociația.

Pentru cel mai recent studiu, cercetătorii între 2014 și 2021 au analizat 40.000 de adulți înscriși în baza de date biomedicale cunoscută sub numele de U.K. Biobank. Patruzeci și șase la sută dintre adulți erau bărbați, iar vârsta medie a acestora era de 57 de ani. Niciunul nu avea un istoric de accident vascular cerebral.

Cercetătorii au verificat participanții pentru 105 variante genetice care i-ar face mai predispuși la apariția cariilor sau a dinților lipsă sau la nevoia de proteze dentare mai târziu în viață. De asemenea, aceștia au verificat persoanele pentru a detecta semnele unei respirații deficitare cu ajutorul unui RMN.

Cercetătorii au descoperit că cei care erau predispuși genetic la o sănătate orală precară aveau o creștere de 24% a leziunilor acumulate în materia albă a creierului, care pot afecta memoria, echilibrul și mobilitatea.

Persoanele cu o sănătate orală precară au prezentat, de asemenea, o schimbare de 43% în ceea ce privește deteriorarea microstructurală a creierului.

Dr. Joseph P. Broderick, profesor la Departamentul de Neurologie și Medicină de Reabilitare al Universității din Cincinnati, care nu a fost implicat în studiu, a declarat, prin același comunicat de presă, că, deși studiul nu arată că igiena dentară îmbunătățește sănătatea creierului, constatările sunt „intrigante" și justifică continuarea cercetărilor.

„Este în continuare un bun sfat să acordați atenție igienei și sănătății orale. Cu toate acestea, întrucât persoanele cu o sănătate cerebrală precară sunt probabil mai puțin atente la o bună sănătate orală în comparație cu cele cu o sănătate cerebrală normală, este imposibil să dovedim cauza și efectul, deocamdată”.

Cercetătorii au evidențiat anumite limitări ale studiului, inclusiv faptul că baza de date Biobank îi include doar pe cei care locuiesc în Marea Britanie. Așadar, va fi nevoie de investigații mult mai ample, pe un eșantion mult mai divers, pentru a vedea care ar putea fi efectele reale ale sănătății orale precare asupra creierului.