Oamenii de știință au urmărit cum trei quasari, nuclee active ale unor galaxii, au fuzionat într-o simulare a Universului pe un supercomputer pentru a da naștere unei găuri negre de 300 de miliarde de ori mai masivă decât Soarele.

Întrevăzute doar ocazional în centrul unor roiuri masive de galaxii, găurile negre ultramasive sunt unele dintre cele mai mari și mai evazive obiecte din univers. Acești mastodonți ai găurilor negre au mase mai mari decât cea a 10 miliarde de aștri similar cu Soarele, ceea ce le face mult mai monstruoase chiar și decât găurile negre supermasive care se găsesc în centrele galaxiilor precum Calea Lactee, iar dimensiunile lor uriașe i-au lăsat mult timp pe astronomi cu gura căscată.

Acum, cercetătorii care studiază o fuziune rară de galaxii cu trei găuri negre supermasive în centrul său ar putea să fi descoperit în sfârșit originile acestor „uriași cosmici”.

Folosind o simulare cosmologică de înaltă rezoluție numită ASTRID, echipa a modelat evoluția universului așa cum a apărut în urmă cu aproximativ 11 miliarde de ani. În cadrul simulării, echipa a asistat la nașterea unei găuri negre ultramasive în urma fuziunii celor trei galaxii. Fiecare dintre aceste galaxii conținea propriul quasar, o gaură neagră supermasivă care se hrănește cu gaz și alimentează explozii masive de radiații care pot eclipsa toate stelele din galaxiile gazdă la un loc.

Atunci când cei trei quasari s-au întâlnit, au format o gaură neagră și mai mare, declanșând în același timp o frenezie care a permis obiectului să atingă statutul de ultramasiv.

Simularea echipei a arătat că cei trei quasari au fuzionat probabil în decursul a 150 de milioane de ani și au format cea mai masivă gaură neagră din întreaga simulare, cu o masă mai mare de 300 de miliarde de ori decât cea a Soarelui - sau mai mult decât toate stelele din Calea Lactee combinate, arată astronomii. Raritatea sistemelor triple-quasar poate explica de ce găurile negre ultramasive din universul actual sunt atât de evazive.

Ca o concluzie, astronomii se așteaptă ca formarea unei găuri negre ultramasive cu o masă chiar și la marginea inferioară a spectrului (de aproximativ 10 miliarde de ori mai mare decât cea a Soarelui) să aibă loc doar în scenarii foarte rare și extreme. În acest caz, acesta vine sub forma unor fuziuni repetate a trei galaxii.