Mostre ADN ale unor microorganisme extrem de vechi, dintre care unele datează de acum aproximativ 1 milion de ani, a fost descoperit sub gheața Antarctica. Acestea sunt cele mai vechi descoperite vreodată în sedimentele de pe fundul mării, arată un nou studiu.

Oamenii de știință au colectat accidental probele genetice neobișnuite, de la o adâncime de până la 178 de metri sub fundul mării, în cadrul unui studiu din 2019, pe baza căruia a fost publicată recent o nouă lucrare. Pentru prima dată, cercetătorii au analizat în laborator probele recoltate.

Echipa a analizat îndeaproape modelele de deteriorare din cadrul fragmentelor de ADN recuperate pentru a stabili cu exactitate vechimea acestora. Cele mai vechi fragmente aveau o vechime de aproximativ 1 milion de ani. Până acum, cele mai vechi mostre de acest tip descoperite în permafrostul arctic datau de aproximativ 650.000 de ani.

Oamenii de știință nu sunt siguri cărei specii îi aparține mostra, deși acesta provine cu siguranță de la un organism eucariot - ceea ce înseamnă că provine de la un animal, o plantă sau o ciupercă, nu de la o bacterie sau un virus.

Cu toate acestea, majoritatea mostrelor de ADN aparțin diatomeelor - un tip de fitoplancton care există și astăzi în oceanele lumii și care constituie baza majorității rețelelor trofice marine.

Această descoperire ne oferă și indicii cu privire la felul în care s-au schimbat ecosistemele în perioadele anterioare de încălzire globală, pentru a înțelege mai bine cum se vor schimba din nou în viitor.

„Antarctica este una dintre cele mai vulnerabile regiuni de pe Pământ la schimbările climatice, așa că studierea evoluțiilor trecute ale acestui ecosistem marin polar este o chestiune urgentă", a declarat Armbrecht.

____________________________________________________________________________________________________