Pe măsură ce lumea noastră continuă să se încălzească, zone vaste ale calotei glaciare se topesc rapid, eliberând substanțe care au fost blocate dedesubt timp de până la un milion de ani. Printre acestea se numără un număr extrem de mare de microbi latenți timp de zeci de milenii.

Pentru a studia acești microbi primitivi, oamenii de știință francezi au reînviat acum o serie de „viruși zombi" din permafrostul siberian, inclusiv unul despre care se crede că are o vechime de aproape 50.000 de ani, un record pentru un virus înghețat care revine la o stare capabilă să infecteze alte organisme.

Echipa implicată în această cercetare, condusă de microbiologul Jean-Marie, spune că acești viruși vechi reprezintă o potențială amenințare semnificativă pentru sănătatea publică și că trebuie efectuate studii suplimentare pentru a evalua pericolul pe care acești agenți infecțioși l-ar putea reprezenta pe măsură ce gheața de la Poli se topește. Iar acesta ar putea fi doar vârful icebergului:

„Un sfert din emisfera nordică este acoperită de sol înghețat permanent, denumit permafrost. Din cauza încălzirii climei, permafrostul care se dezgheață eliberează ireversibil materie organică înghețată veche de până la un milion de ani, cea mai mare parte a acesteia descompunându-se în dioxid de carbon și metan, sporind și mai mult efectul de seră. O parte din această materie organică este, de asemenea, reprezentată de microbi sau celule ce revin la viață (procariote, eucariote unicelulare), precum și de viruși care au rămas în stare latentă încă din perioada preistorică."

În 2014, aceiași cercetători au scos la iveală un virus vechi de 30.000 de ani, prins în permafrost, a relatat BBC. Descoperirea a fost revoluționară la acea vreme deoarece, după atâta timp, virusul era capabil încă să infecteze organisme. Dar acum, aceștia și-au bătut propriul record, reînviind un virus vechi de 48.500 de ani. În viitor vom afla și cât de mult ar trebui să ne temem de ele, cât de tare ar putea dăuna umanității, dar și cum să le combatem.

___________________________________________________________________________________________________