Astronomii au descoperit că obiectele provenite din sistemele stelare extraterestre ar putea fi atrase de gravitația Pământului și ar putea rămâne pe orbită în jurul planetei noastre timp de milioane de ani. Cu toate acestea, cele mai multe dintre ele ar fi probabil prea mici pentru a fi detectate folosind telescoapele actuale.

Acești „intruși interstelari", așa cum îi numește echipa, ar lua forma unor roci de gheață aruncate din sistemele lor stelare de origine înainte de a-și stabili reședința în al nostru. Cu toate acestea, cercetătorii nu exclud posibilitatea ca obiectele confecționate de extratereștrii inteligenți să ajungă și în sistemul nostru solar.

Vizitatorii interstelari prezintă un mare interes pentru astronomi încă din 2017, când a fost descoperită prima rocă spațială „intrusă" - un obiect în formă de trabuc numit „Oumuamua” - în regiunea noastră cosmică.

Forma foarte alungită a lui „Oumuamua”, lungă de 400 de metri, îl deosebește de orice asteroid sau cometă cunoscută, originară din sistemul nostru solar. După ce au observat mai departe obiectul cosmic, oamenii de știință au ajuns la concluzia că acesta a rătăcit prin galaxia noastră timp de sute de milioane de ani înainte de întâlnirea sa întâmplătoare cu sistemul solar.

O altă căutare a obiectelor interstelare a scos la iveală în curând un al doilea obiect, cometa Borisov - o minge de gheață și praf de mărimea unui turn Eiffel, venită din afara sistemului solar, descoperită în 2019.

În noua lor lucrare, autorii studiului au cercetat dacă alte corpuri interstelare ar putea fi atrase de gravitația soarelui sau chiar a planetelor, fiind astfel forțate să rămână în sistemul nostru solar.

Folosind simulări numerice, echipa a descoperit că este posibil ca Pământul să capteze periodic obiecte interstelare pe orbita sa. Cu toate acestea, efectul este mic în comparație cu cel al lui Jupiter, care este de aproximativ o mie de ori mai eficient în atragerea obiectelor interstelare decât Pământul.

În plus, cercetătorii au descoperit că orice astfel de obiect ar fi instabil și ar supraviețui în jurul planetei noastre pentru o perioadă scurtă de timp. În cele din urmă, aceste obiecte ar fi perturbate de interacțiunile cu celelalte planete sau cu Soarele și ar fi aruncate din sistemul solar, așa cum au fost aruncate odată din sistemul lor planetar de origine.

Studierea obiectelor interstelare din jurul Pământului ar putea dezvălui noi informații despre formarea sistemelor stelare îndepărtate. Cu toate acestea, a adăugat Loeb, ar putea exista o mică posibilitate ca această investigație să dezvăluie ceva și mai extraordinar.

„Dacă obiectele sunt de origine artificială, ele ne pot spune multe despre civilizațiile tehnologice extraterestre", au concluzionat autorii studiului.