Noi cercetări au explorat modul în care ochiul poate ajuta la diagnosticarea bolii Alzheimer înainte de apariția simptomelor. Boala poate fi considerată avansată în momentul în care memoria și comportamentul sunt afectate.

„Boala Alzheimer începe în creier cu zeci de ani înainte de apariția primelor simptome de pierdere a memoriei", a declarat pentru CNN Dr. Richard Isaacson, un neurolog care se ocupă de prevenirea bolii Alzheimer și care lucrează, de asemenea, la Institutul pentru Boli Neurodegenerative din SUA.

Dacă medicii reușesc să identifice boala în stadiile sale timpurii, oamenii ar putea apoi să facă alegeri sănătoase în ceea ce privește stilul de viață și să își controleze „factorii de risc modificabili, precum tensiunea arterială ridicată, colesterolul ridicat și diabetul", a spus Isaacson,

Cât de devreme putem, însă, observa semnele declinului cognitiv? Pentru a afla, un studiu recent a examinat țesuturi prelevate din retina și creierul a 86 de donatori cu diferite grade de declin mental.

„Studiul nostru este primul care oferă analize în profunzime ale profilurilor proteice și ale efectelor moleculare, celulare și structurale ale bolii Alzheimer în retina umană și modul în care acestea corespund cu modificările din creier și funcția cognitivă", a declarat într-un comunicat citat de CNN autorul principal Maya Koronyo-Hamaoui, profesor de neurochirurgie și științe biomedicale la Cedars-Sinai din Los Angeles.

„Aceste modificări la nivelul retinei s-au corelat cu modificări în anumite părți ale creierului responsabile cu memoria, navigarea și percepția timpului", a spus Koronyo-Hamaoui.

Cercetătorii au colectat mostre de retină și de țesut cerebral pe parcursul a 14 ani de la 86 de donatori umani cu boala Alzheimer și deficiență cognitivă ușoară - cel mai mare grup de mostre de retină studiat vreodată, potrivit autorilor.
Aceștia au comparat apoi probele de la donatori cu funcții cognitive normale cu cele de la donatori cu tulburări cognitive ușoare și cu cele de la donatori cu boala Alzheimer în stadii avansate.

Studiul, publicat în februarie în revista Acta Neuropathologica, a constatat creșteri semnificative ale unui marker cheie al bolii Alzheimer, atât la persoanele cu Alzheimer, cât și la cele cu declin cognitiv precoce.

Celulele microgliale au scăzut cu 80% la cei cu probleme cognitive, a constatat studiul. Aceste celule sunt responsabile de repararea și întreținerea altor celule, inclusiv de eliminarea beta-amiloidului din creier și din retină.

„S-au găsit și markeri ai inflamației, care pot fi un marker la fel de important pentru evoluția bolii", a declarat Isaacson. „Constatările au fost evidente și la persoanele fără simptome cognitive sau cu simptome cognitive minime, ceea ce sugerează că aceste noi teste oculare ar putea fi extrem de utile pentru a ajuta la diagnosticarea timpurie."

Cercetătorii studiului au descoperit un număr mai mare de celule imune care înconjoară strâns plăcile de beta amiloid, precum și alte celule responsabile de inflamație și de moartea celulelor și țesuturilor.

Atrofia țesutului și inflamația în celulele de la periferia îndepărtată a retinei au fost cele mai relevante pentru starea cognitivă, a constatat studiul.

Aceste descoperiri ar putea duce în cele din urmă la dezvoltarea unor tehnici de imagistică care să ne permită să diagnosticăm boala Alzheimer mai devreme și mai precis", a declarat Isaacson, `și să monitorizăm progresia acesteia în mod neinvaziv, raportându-ne la ochii pacienților."