Învelișul protector al planetei noastre nu mai este ceea ce a fost odată. În ultimele două secole, puterea sa magnetică a scăzut și nimeni nu știe de ce.

În același timp, a apărut un fenomen îngrijorător din această perspectivă, numit Anomalia Sud-Atlantică, a apărut deasupra Oceanului Atlantic și s-a dovedit deja problematic pentru circuitele sateliților orbitali.

Ambele observații alimentează îngrijorarea că am putea fi martorii unor semne ale unei reconfigurări iminente, adică a ceea ce se numește inversarea polilor magnetici.

Cercetătorii care au realizat o nouă investigație, pe baza unui model de evoluție a câmpului magnetic al Terrei, arată că nu ar trebui să ne grăbim să presupunem că acest lucru se va întâmpla.

„Pe baza similitudinilor cu fenomenele simulate, preconizăm că Anomalia din Atlanticul de Sud va dispărea probabil în următorii 300 de ani și că Pământul nu se îndreaptă spre o inversare a polarității", spune geologul Andreas Nilsson de la Universitatea Lund din Suedia.

Totuși, dacă ar fi să ne ghidăm după istoria noastră geologică, este posibil ca acest lucru să se întâmple în viitor, într-un anumit punct al istoriei planetei.

Ce ar însemna o astfel de inversare pentru omenire nu este clar. Ultima dată când a avut loc un astfel de eveniment monumental, în urmă cu doar 42.000 de ani, viața pe Pământ a trecut printr-o perioadă dificilă. Iar efectele s-ar putea resimți și mai puternic acum, în lumea noastră hipertehnologizată.

În noul studiu, cercetătorii de la Universitatea Lund și Oregon State University au reconstruit o cronologie detaliată a învelișului magnetic al planetei noastre, care se întinde până la ultima eră glaciară, analizând mostre de roci vulcanice, sedimente și artefacte din întreaga lume.

„Am cartografiat schimbările din câmpul magnetic al Pământului din ultimii 9.000 de ani, iar anomaliile precum cea din Atlanticul de Sud sunt probabil fenomene recurente legate de variațiile corespunzătoare ale intensității câmpului magnetic al Pământului", spune Nilsson.

Cu o perspectivă de mii de ani, devine rapid clar că punctul slab din Atlanticul de Sud nu este complet ieșit din comun. În jurul anului 1600 î.Hr. a avut loc o schimbare geologică similară, care a durat aproximativ 1.300 de ani înainte de a se stabiliza din nou.

Chiar și cu studii foarte detaliate precum aceasta, va mai dura încă foarte mult până când omenirea va putea să aibă un răspuns la această dilemă și, cu atât mai mult, până când ne vom considera pregătiți pentru un asemenea scenariu.