Oamenii de știință au folosit un nou dispozitiv pentru a identifica în urină o proteină cheie care indică dacă pacientul are o tumoră cerebrală. Potrivit studiului lor, proteina folosită pentru a detecta cancerul cerebral ar putea elimina necesitatea unor teste invazive și ar putea crește probabilitatea ca tumorile să fie detectate suficient de devreme pentru a fi operate.

Această cercetare realizată de cercetătorii de la Universitatea Nagoya, Japonia, ar putea avea, de asemenea, implicații potențiale pentru detectarea altor tipuri de cancer, se arată în studiu.

Deși depistarea timpurie a multor forme de cancer a contribuit la creșterea recentă a ratelor de supraviețuire, în cazul tumorilor cerebrale aceasta a rămas aproape neschimbată de peste 20 de ani, în special din cauza detectării lor târzii.
Adesea, medicii descoperă tumorile cerebrale abia după apariția simptomelor neurologice, cum ar fi pierderea mișcărilor sau a vorbirii, moment în care tumora a ajuns la o dimensiune considerabilă. Detectarea tumorii atunci când aceasta este încă mică și începerea tratamentului cât mai curând posibil ar trebui să ajute la salvarea de vieți, se arată în studiu.

Potrivit studiului citat, un posibil semn că o persoană are o tumoră cerebrală este prezența în urină a veziculelor extracelulare (VE). Acestea sunt vezicule de dimensiuni nanometrice implicate într-o varietate de funcții, inclusiv în comunicarea între celule. Cele găsite la pacienții cu cancer cerebral au tipuri specifice de ARN și proteine, iar acestea ar putea fi folosite pentru a detecta prezența cancerului și evoluția acestuia, se arată în studiu.

„Testarea urinei are multe avantaje", a explicat profesorul asociat Takao Yasui de la Școala de Inginerie a Universității Nagoya. „Biopsia lichidă poate fi efectuată folosind multe fluide corporale, dar testele de sânge sunt invazive. Testele de urină sunt o metodă eficientă, simplă și neinvazivă, deoarece urina conține multe biomolecule informative care pot fi urmărite pentru a identifica boala", a spus Yasui.

Un grup de cercetare condus de specialiștii de la Universitatea Nagoya, în colaborare cu cei de la Universitatea din Tokyo, Japonia, a dezvoltat o nouă platformă de analiză a acestor vezicule celulare, iar acest nou dispozitiv a arătat că există două tipuri specifice de proteine, cunoscute sub numele de CD31/CD63, în probele de urină ale pacienților cu tumori cerebrale. Căutarea acestor proteine revelatoare ar putea permite medicilor să identifice pacienții cu tumori înainte ca aceștia să dezvolte simptome, se arată în studiu.

Acest testu all-in-one poate izola și detecta EV-urile printr-o singură procedură simplă. În viitor, utilizatorii pot rula probe prin testul nostru și pot schimba partea de detecție, modificând-o selectiv pentru a detecta proteine membranare specifice sau pentru a detecta alte tipuri de cancer”, au transmis specialiștii.

___________________________________________________________________________________________________