Un virus experimental care are rolul de a distruge celulele canceroase a fost administrat pentru prima dată unei ființe umane, în speranța că testele vor dezvălui în cele din urmă o nouă metodă de a combate cu succes tumorile canceroase.

Medicamentul denumit CF33-hNIS (sau Vaxinia) este un virus modificat genetic conceput pentru a infecta și ucide selectiv celulele canceroase, protejându-le pe cele sănătoase.

În cazul CF33-hNIS, acesta acționează prin pătrunderea în celule și duplicarea sa. În cele din urmă, celula infectată explodează, eliberând mii de noi particule de virus care acționează ca antigeni, stimulând sistemul imunitar să atace celulele canceroase din apropiere.

Cercetările anterioare realizate pe animale au arătat că medicamentul poate exploata sistemul imunitar în acest mod pentru a „vâna” și distruge celulele canceroase, dar până în prezent nu au fost efectuate teste pe oameni. Până acum, când cercetătorii au anunțat că primul studiu clinic pe pacienți umani este în curs de desfășurare.

„Cercetările noastre anterioare au demonstrat că virușii de acest tip pot stimula sistemul imunitar să răspundă și să ucidă cancerul, precum și să fie mai receptiv la alte imunoterapii", spune oncologul și coordonatorul studiului, Daneng Li. „Credem că CF33-hNIS are potențialul de a îmbunătăți rezultatele pentru pacienții noștri".

Se așteaptă ca, în total, studiul să fie realizat pe 100 de participanți, fiecare fiind un pacient adult cu tumori solide metastatice sau avansate care a încercat anterior cel puțin două linii de tratament standard. Odată incluse în studiu, aceste persoane vor primi doze mici de tratament experimental prin injectare directă sau intravenos.

În cazul în care medicamentul se dovedește a fi sigur și bine tolerat, am putea avea în față un nou instrument foarte puternic pentru combaterea tumorilor, însă rămâne de văzut când va putea el să fie implementat pe scară largă, la populația generală.

___________________________________________________________________________________________________