Au schimbat lumea prin ideile lor, dar si-au facut timp si sa fie romantici. Savantii distrati, care rezolva ecuatii si cauta raspunsuri la cele mai incalcite probleme ale omenirii, se bucura adesea de un suflet poetic si visator.

Locul 3: Albert Einstein

Nu, smecheria asta nu functioneaza… Cum vei putea explica vreodata cu termeni din chimie si fizica un fenomen biologic atat de important precum prima iubire?” (Albert Einstein)

Einstein si Elsa

Laureat al premiului Nobel pentru fizica in 1921, Albert Einstein este cunoscut pentru teoria generala a relativitatii si revolutia pe care a provocat-o in stiinta. Inteligenta lui si originalitatea au facut ca numele lui sa fie sinonim cu cuvantul “geniu”. Faimoasa ecuatie E=mc2, inglobeaza o mica parte a realizarilor lui Einstein. Visul sau, care inca nu s-a implinit, a fost sa ajunga la o teorie finala, la o ecuatie care sa lege toate fortele importante care actioneaza in Univers.

Indragostitul abstract

Einstein si-a dedicat toata viata stiintei, insa in clipele lui linistite ii placea sa cante la vioara. Intaia lui sotie, Mileva Maric, o tanara sarboaica, a fost printre primele femei care au studiat matematica si fizica in Europa. Era cu 3 ani si jumatate mai mare decat el si au avut impreuna 3 copii. Cea de-a doua lui sotie, Elsa Einstein, ii era verisoara primara dupa mama, si verisoara de gradul doi dupa tata. Cateva scrisori publicate in anii trecuti spun ca Einstein ar fi avut o relatie si cu un spion rus pe nume Margarita.

Locul 2: Carl Sagan

Pentru creaturile mici, precum noi, imensitatea poate fi suportata numai prin dragoste” (Carl Sagan)

Carl Sagan si Annie Druyan

Astronom, astrofizician si autor a peste 600 de articole stiintifice si 20 de carti, Carl Edward Sagan a adus stiinta in casele americanilor prin cunoscuta serie TV Cosmos: A Personal Voyage (Cosmos: O calatorie personala), care a rulat in anii 1980. Sagan este si autorul cartii Contact, care a stat la baza filmului cu acelasi nume, in regia lui Robert Zemeckis, in care ii vedem pe Jodie Foster si Matthew McConaughey. Filmul si cartea spun povestea astronomului Eleanor Arroway, care cauta forme de viata inteligente in Cosmos prin proiectul SETI, proiect sustinut de Carl Sagan.

O poveste de dragoste cosmica

In 1977, NASA l-a rugat pe Carl Sagan sa participe la o misiune cum nu se mai facuse. Pe doua discuri din aur trebuiau inregistrate momente-cheie ale existentei umane. Ele ar fi urmat sa ajunga in spatiu cu navele Voyager 1 si Voyager 2, in speranta ca vor fi descoperite de o civilizatie avansata. Regizorul artistic al proiectului era Annie Druyan. Dupa ce a cautat multa vreme muzica chinezeasca pentru a o pune pe disc, Druyan a gasit in sfarsit o melodie veche de 2.500 ani. Bucuroasa, l-a sunat pe Sagan si i-a lasat un mesaj la hotel. Se stiau de multa vreme, insa erau prieteni si nimic mai mult. O ora mai tarziu, cand Sagan a sunat inapoi, ceva s-a intamplat. La finalul convorbirii, cei doi au stabilit ca se vor casatori. Sagan a sunat-o iar, la cateva minute dupa, si i-a zis: “Am vrut doar sa ma asigur ca asta chiar s-a intamplat. Ne casatorim, da?”. Cele doua nave Voyager au decolat pe 20 august 1977. Druyan si Sagan si-au anuntat logodna doua zile mai tarziu. S-au casatorit in 1981 si au ramas impreuna pana la moartea lui Sagan, in decembrie 1996.

Locul 1: Evariste Galois

Nu plange, Alfred! Am nevoie de tot curajul meu ca sa mor la 20 de ani” (Evariste Galois catre fratele sau)

Evariste Galois

Matematicianul francez Evariste Galois a trait doar 20 de ani, dar a reusit sa revolutionize algebra. Ideile lui auaplicatii in telefonia mobila, dar si in domeniul zborurilor spatiale. Toata mostenirea matematica pe care a lasat-o consta in 60 de pagini. Galois este unul dintre fondatorii teoriei grupurilor, ramura importanta a algebrei, si cel care a definit notiunea de subgrup normal.

Cel mai trist destin din istoria matematicii

Galois a ramas in istorie nu doar pentru realizarile sale de exceptie din matematica, ci si din cauza tragicii lui morti. A fost impuscat in abdomen intr-un duel in care se presupune ca ar fi incercat sa apere onoarea unei domnisoare despre care se zice ca nici macar nu l-ar fi iubit. Stéphanie-Félicie Poterin du Motel era fata unui doctor de la hostelul in care Galois a locuit in ultimele luni din viata lui. In noaptea de dinaintea duelului, convins fiind ca va muri, i-a pregatit o scrisoare matematicianului Auguste Chevalier in care si-a explicat ideile revolutionare si i-a atasat trei manuscrise.