Un element dintr-o categorie de stele atât de rare încât putem număra pe degete numărul cunoscut al acestora tocmai a fost descoperit în Calea Lactee.

Se numește MAXI J1816-195 și se află la o distanță de cel mult 30.000 de ani-lumină de planeta noastră. Observațiile și investigațiile preliminare sugerează că este un tip de pulsar care numără până acum doar 18 exemplare cunoscute cercetătorilor. Așadar, atunci când numărul acestora este atât de mic, orice obiect nou reprezintă o descoperire extrem de interesantă, care poate oferi informații statistice importante despre modul în care aceste obiecte se formează, evoluează și se comportă.

Lumina cu raze X emanată de obiect a fost detectată pentru prima dată pe 7 iunie de către instrumentul Monitor of All-sky X-ray Image (MAXI) al Agenției Spațiale Japoneze, montat pe exteriorul ISS.

Într-un anunț postat pe The Astronomer's Telegram (ATel), o echipă condusă de astrofizicianul Hitoshi Negoro de la Universitatea Nihon din Japonia a arătat că a identificat o sursă de raze X necatalogată anterior, situată în planul galactic între constelațiile Sagittarius, Scutum și Serpens. Potrivit acestora, obiectul a avut o strălucire relativ puternică, dar nu au reușit să-l identifice pe baza datelor MAXI.

Nu a trecut mult timp până când alți astronomi au început să se alăture. Folosind Neil Gehrels Swift Observatory, un telescop foarte performant, astrofizicianul Jamie Kennea de la Universitatea de Stat din Pennsylvania și colegii săi s-au orientat spre locație pentru a confirma detecția cu un instrument independent și pentru a localiza obiectul.

„Această locație nu se află în locația niciunei surse de raze X cunoscută până acum, prin urmare, suntem de acord că aceasta este o nouă sursă tranzitorie MAXI J1816-195", au scris ei într-o notificare postată pe ATel.

Următorul instrument prin care s-au făcut observațiile a fost Neutron Star Interior Composition Explorer (NICER), un instrument NASA cu raze X montat, de asemenea, pe ISS, într-o investigație condusă de astrofizicianul Peter Bult de la Centrul Goddard Space Flight Center al NASA.

NICER a detectat pulsații de raze X la 528,6 Hz - ceea ce sugerează că obiectul se rotește de 528,6 ori pe secundă - în zona unei explozii termonucleare de raze X. Aceasta a fost probabil rezultatul arderii termonucleare instabile a materialului acumulat de steaua companion.

Deoarece descoperirea este atât de recentă și surprinzătoare, sunt în desfășurare observații cu instrumente variate. A fost deja efectuată o monitorizare cu ajutorul Swift, iar telescopul Liverpool de 2 m de pe insula La Palma din Insulele Canare din Spania a fost folosit pentru a căuta un corespondent optic, deși nu a fost detectat niciunul până acum. Alți astronomi sunt, de asemenea, încurajați să se implice în „descifrarea secretelor” lui MAXI J1816-195.