Supercomputerele din Europa folosite de oamenii de știință pentru a studia felul în care evoluează planeta noastră au arătat rezultate îngrijorătoare: ritmul de dispariție în masă a plantelor și animalelor nu încetinește, ci crește.

Un nou studiu realizat de un cercetător al Comisiei Europene și de un profesor din Australia a realizat un model computerizat privind evoluția schimbărilor climatice, utilizarea terenurilor și impactul acestora asupra speciilor de plante și animale. Rezultatele sunt sumbre: supercomputerul folosit de aceștia estimează că 10% din toate speciile de plante și animale vor dispărea până în 2050, iar 27% din diversitatea vertebratelor va dispărea până în 2100. Da, asta înseamnă că peste un sfert din animalele noastre nu vor mai exista în aproximativ 75 de ani.

Simulările au observat evoluția unei specii la intervale lunare între 2020 și 2100, constatând un declin rapid al diversității între 2020 și 2050, ceea ce sugerează că următoarele câteva decenii au o importanță deosebită pentru viitorul biodiversității.

Principalele beneficii ale utilizării supercomputerului au permis oamenilor de știință să creeze „Pământuri virtuale", în care viețile plantelor și animalelor au fost direct legate de climă și de tot ceea ce se întâmplă în jurul lor, fiind influențate de toți acești factori, ca și în viața reală. Din cauza acestui efect de reacție în lanț, ritmul de pierdere a biodiversității crește cu până la 184%, se arată în studiu, demonstrând cum faptul că nu se ține cont de interacțiunile ecologice duce la o subestimare severă a crizei naturale.

În unele dintre cele mai pesimiste simulări, până la jumătate din conexiunile din rețelele alimentare dintre specii au dispărut. Cu cât speciile erau mai bogate, cu atât se aflau mai sus în lanțul trofic și cu atât erau mai vulnerabile la efectele care urmau extincțiilor.

„Dacă practicienii din domeniul conservării nu încep rapid să includă în planificarea lor rolul complexității interacțiunilor ecologice în procesele de extincție, evitarea crizei actuale a biodiversității va deveni un obiectiv imposibil de atins", arată autorii.