Înainte de „prăbușirea” sa dramatică, intenționată pe Saturn, în 2017, nava spațială Cassini a adunat date care sugerează că Enceladus, una dintre lunile lui Saturn, conține majoritatea ingredientelor esențiale pentru a susține viața, la fel ca pe Pământ. S-a constatat că amoniacul, carbonul, azotul și oxigenul sunt toate prezente pe Enceladus, iar cercetările de anul trecut au dezvăluit că luna adăpostește și metan, un alt potențial semn al existenței formelor de viață.

Recent, o nouă cercetare care utilizează modele computerizate și datele transmise de Cassini a revelat că Enceladus ar putea conține fosfor, un element care favorizează dezvoltarea vieții așa cum o cunoaștem. Deși oamenii de știință nu au găsit elementul în mod direct, analiza lor sugerează că oceanul lui Enceladus ar putea găzdui aproximativ la fel de mult fosfor ca apa de mare de pe Pământ - sau chiar mai mult, potrivit unui comunicat de presă.

„Am găsit dovezi că unul dintre elementele cheie necesare vieții pe Pământ ar trebui să fie prezent în abundență în oceanul de pe Enceladus", a declarat pentru Mark Kaufman, coautor al noii lucrări și cercetător senior la Southwest Research Institute.

Enceladus este o lună mult mai mică decât a noastră, cu un diametru de 25 de ori mai mic decât cel al Pământului. Sub suprafața sa, care este acoperită de gheață, se află un ocean global. În ceea ce par a fi gheizere, Enceladus aruncă în spațiu jeturi de particule de apă înghețată cu peste 1200 de kilometri pe oră, potrivit NASA.

Până acum, oamenii de știință erau sceptici în privința ideii că Enceladus ar putea găzdui mult fosfor. La urma urmei, fosforul de pe Pământ este produs prin alterarea rocilor de pe uscat, iar Enceladus, fiind o lună formată din gheață și apă, nu are porțiuni de pământ, relatează Keith Cooper de la Space.com. În timp ce cercetările anterioare au indicat o penurie de fosfor pe Enceladus, noul studiu a folosit simulări computerizate mai detaliate pentru a ajunge la această concluzie, potrivit Mashable.

Cercetătorii au modelat modul în care mineralele bogate în fosfor s-ar putea dizolva în oceanul din nucleul lui Enceladus și, deși oamenii de știință nu au colectat niciun material din nucleu, Cassini a demonstrat că acesta este stâncos, iar meteoriții și alte roci spațiale oferă o idee despre cum ar putea fi compoziția sa, potrivit Mashable.

„Nu știm exact din ce este alcătuit nucleul stâncos al lui Enceladus, dar putem face presupuneri bune pe baza a ceea ce găsim în alte locuri din sistemul solar", a declarat pentru Mashable Geoff Collins, un cercetător de la Wheaton College care nu a fost implicat în acest studiu. Simulările astronomilor au arătat că un nucleu cu această compoziție, prin interacțiunea cu apa oceanică a Lunii, ar face ca Enceladus să fie relativ bogat în fosfor, potrivit articolului.

Fosforul ajută la formarea bazei vieții așa cum o cunoaștem. Acesta lucrează împreună cu zaharurile pentru a lega bazele nucleotidelor la dubla spirală a ADN-ului, potrivit Space.com. De asemenea, joacă un rol cheie în crearea membranelor celulare și în formarea oaselor și a dinților umani. Atunci când este administrat plantelor și pus în hrana animalelor, crește randamentul agricol.

Descoperirea că Enceladus ar putea avea cantități semnificative de fosfor în oceanul său „arată că Enceladus este mai locuibilă decât se credea până acum", au concluzionat cercetătorii.