Până în prezent, instrumentele de ultimă generație de la bordul roverelor Curiosity și Perseverance ale NASA au identificat pe Marte doar niveluri scăzute de molecule organice simple.

Formele de viață de pe Marte ar putea să se sustragă detectării de către instrumentele aflate în prezent pe planetă, au avertizat oamenii de știință.

Sondele utilizate pentru a căuta ființe extraterestre ar putea să nu fie suficient de sensibile pentru a detecta aceste organisme atât de fragile, potrivit unui nou articol citat de The Independent.

Cercetătorii au lansat acest avertisment după ce au testat material care a fost prelevat din deșertul chilian, unde condițiile sunt oarecum similare cu zona de pe Marte studiată de roverul Perseverance. Oamenii de știință știu că acea zonă conținea viață străveche - dar aceasta nu ar fi fost descoperită cu ajutorul instrumentelor pe care le are la bord roverul.

De la misiunile Viking din anii 1970, multe sonde au fost trimise pe Planeta Roșie pentru a căuta viață microbiană.
Până în prezent, instrumentele de ultimă generație aflate la bordul roverelor Curiosity și Perseverance ale NASA au identificat doar niveluri scăzute de molecule organice simple. Oamenii de știință au declarat că aceste rezultate ridică semne de întrebare cu privire la limitele echipamentelor științifice actuale.

Cercetătorii au analizat eșantioane adunate din resturile fosile sedimentare ale unei delte de râu situate în deșert.
Se crede că aceste depozite s-au format în condiții de mare ariditate în urmă cu aproximativ 160-100 de milioane de ani și sunt similare din punct de vedere geologic cu craterul Jezero de pe Marte, studiat în prezent de Perseverance.

Analizele au scos la iveală o serie de molecule care pot fi folosite ca dovezi ale vieții trecute sau prezente.

Oamenii de știință au descoperit, de asemenea, că probele de la Piatra Roșie conțineau numeroase microorganisme foarte greu de identificat, pe care le numesc „microbiomul întunecat".

Pe baza constatărilor lor, oamenii de știință au declarat că este nevoie de instrumente mai sensibile pe Marte, care pot fi testate în prealabil în situri precum Piatra Roșie.

De asemenea, ei au adăugat că va fi nevoie ca probele să fie aduse pe Pământ pentru a stabili în mod concludent dacă viața a existat vreodată pe Planeta Roșie.